En snygg och strukturerad webbplats

Ett första intryck av siten BBC NEWS är en väl strukturerad sida med behagliga färger som inte stör och de flesta bilder/videos håller samma storlek. Den känns seriös genom att man fokuserar på att det ska vara lätt att hitta, lätt att läsa och videos som upplevs som nyhetsinslag oavsett om de handlar om nöjen eller allvarligare händelser.  Den är anpassad efter dig som fort vill få nyhetsinformation om det senaste. Så som det ska vara på en nyhetsstation.

Det ska vara enkelt att navigera och lätt att kunna hitta mer information för den som vill fördjupa sig. Kanske kan det vara förvirrande med flikarna i nedersta bannern, de som leder vidare till hälsa, nöje med mera, men den som är ute efter dessa nyheter har inte lika bråttom. Den har tid att leta. Dessa är troligtvis även återkommande läsare som snart har lärt sig att hitta.

Att använda sig av saker som rör på sig på webbplatsen kan många gånger upplevas som irriterande. Samma sak med ljud som spelar utan att läsaren aktivt startat någon spelare. Det här tycks man ha tagit fasta på hos BBC NEWS. Det finns bara en sak som rör sig och det är breaking news. Syftet med det är förstås att fånga uppmärksamheten hos läsaren. Du som varit inne på sidan en stund hittar enkelt och fort funktionen att stänga av rullningen om du vill.

Bilderna är diskreta men hjälper dig att navigera dig fram och hitta nyheter eller ämne. Det som kan saknas är möjligheten att förstora bilden. Å andra sidan så är det väl texten och dess innehåll som är viktigare.

Så här är siten uppbyggd

banner bbc

Navigeringsfälten ligger högst upp på sidan

Siten har en mörkröd bild/banner längst upp som är behaglig för ögat. Den sträcker sig över hela sidan medan själva innehållet är fokuserat i mitten. Bannern består av två delar och detta markeras genom att den översta delen är lite mörkare röd än den andra. Det här har man gjort för att markera de olika fliksystemen. Överst, i den mörkröda, kan läsaren navigera sig vidare till kategorier som nyheter, sport, väder, kultur osv. Där finns även en sökruta för den som vill söka på webbplatsen.

I den nedre delen av bannern som har en något ljusare röd färg kan läsaren navigera sig vidare till flikar för startsida, UK, Afrika, Asien osv. Där finns även flikar som bransch, hälsa och nöje vilket kan vara något förvirrande. Varför har de placerats där? En del av de flikar som ligger på den nedre delen har även en underavdelning med flikar. Under alla flikar, där innehållet på siten börjar finns en texten breaking news med nya rubriker som rullar hela tiden. Men läsaren erbjuds möjligheten att stänga av den rullande funktionen och själv bläddra sig vidare. Det här är annars det enda som rör sig på siten förutom när läsaren aktivt väljer att se på en video.

Första gången du kommer in på siten informeras du om att de använder sig av cookies

Den information som visas för dig anpassas efter dig och det du söker på. Du erbjuds även möjligheten att ändra inställningarna för detta.

Det som är intressant är att mening nummer två är gråad och väldigt svårläst. Den meningen informerar dig om att cookies även används för att reklam anpassad för dig kommer att visas. Har man väl klickat på någon av länkarna continue, find out more eller change settings försvinner texten och du får förlita dig till ditt goda minne om du inte scrollar längst ner på sidan där det finns en länk till cookies.

Eftersom BBC inte kan eller bör vända sig mot en speciell målgrupp kan de ändå anpassa vad som visas genom att använda sig av cookies på det här sättet. Du styr själv vad du får se. Men det förutsätter ju också att var och en i hushållet har sin egen dator. För mamma kanske inte vill ha samma utbud som hennes tonåriga data- och spelintresserade son eller dotter.

Skärmavbild BBC News 2013-10-09

Två kolumner med olika innehåll

Den vänstra kolumnen är något större så att text och bilder i den kan delas upp i två spalter. I den vänstra kolumnen läggs tre aktuella artiklar det som händer just nu upp längst upp. Dessa fyller ut hela den vänstra kolumnen men bara med en text på två – tre meningar som ska locka till vidare läsning. Under den texten finns också länkar till video och andra relevanta artiklar.

Den vänstra kolumnen bryts sedan av med en rad av flera klickbara videos presenterade med bilder. Därefter följer tidigare aktuella artiklar där texten nu delas upp i två spalter. Ju längre ner på sidan du kommer desto mindre i storlek blir artiklarna. Oftast presenteras de med en bild och en klickbar länk, ingen text. Flera gånger återkommer raden av videos för att bryta av på sidan. Ämnena delas också upp så att du via en bild kan välja branch, teknik, nöje osv.

I den högra kolumnen som har en lätt ljusgrå bakgrund har de valt att lägga flera boxar. Där finns Magazine, Features, Analys, men även en box som visar de mest populära artiklarna. I den kan läsaren välja att se vilka artiklar som är mest lästa och mest delade. Det här är ju ett effektivt sätt att locka läsare för vem vill inte läsa det som alla andra läser. Det är tydligt markerat vilken som ligger etta, tvåa osv. till fem. Sist i boxen kan du även se vilken video eller vilket ljud som ligger på de fem högsta platserna.

I de följande boxarna får du senaste sex resultaten från aktiemarkanden, BBC podcast , live-teve och slutligen program där några utvalda videos finns klickbara.
Längst ner på sidan finns kontaktuppgifter, information om företaget, olika tjänster för till exempel mobil, teve och rss. Där finns också en länk för cookies för den som tar sig hela vägen dit ner och kommer ihåg att dessa styr vad de ser.

De artiklar som finns under Magazine och Features är längre och fördjupade texter.

Nästan varje artikel eller ämne har en bild för att locka till läsning

Rubrikerna är länkar som tar dig vidare till texten eller videon. När du klickar dig in på en artikel eller en video visas klart och tydligt länkar till liknande eller tidigare artiklar/videos för den som vill läsa mer. Bilderna i artiklarna varierar från stillbild till video utan någon skillnad vare sig det är en fördjupnings-, en nyhet- eller nöjesartikel.

Bilderna används på lite olika sätt beroende på om det är en artikel eller en video. Artiklarna har oftast en rubrik som klart beskriver vad artikeln kommer att handla om. Medan bilden till en video kan ha en rubrik som sedan ändras när du klickar dig in på sidan. Som exempel kan vi ta videon med Hertigen av Edinburgh som besöker ett sjukhus.

Skärmavbild hertig

På första sidan ställer rubriken frågan vad det är som gör honom förvånad. När du sen klicka in på artikeln får du svaret direkt.

Hertig

Men bilden föreställer fortfarande en väldigt förvånad Hertig och någon förklaring till hur dansarna ser ut får du inte i texten. Naturligtvis klickar du på videon för att se. Du har dessutom fått uppgift om att den bara är 46 sekunder lång redan på första sidan. Lagom lång för att du ska orka se.

De videos som ligger på siten är olika långa

De som är mer av nöjeskaraktär är korta och de som är nyheter är längre. En del tagna direkt från nyhetssändningen i teve en del gjorda för webben. Alla videos har en uppläsning som låter som nyhetsreportage oavsett om det är nöjes eller nyhetsvideo. Det här ger ett seriöst intryck och speglar även att siten är just en nyhetssite. Vill du länka till en specifik video går det bara att göra en länk till hela artikeln.  Det är inte som på youtube där du kan välja enbart videon.

Artiklarnas gemensamma drag är att texten är uppdelad i korta stycken

Nyhetsartiklarna är något kortare än de fördjupningsartiklar som ligger till höger. Nyheterna har stycken som består av en till två meningar medan fördjupningsartiklarnas stycken kan vara lite längre. Oftast är det då meningarna som är längre men stycket har fortfarande inte mer än två meningar. Språket är enkelt och rakt på sak. Även den som inte talar engelska klarar av att läsa och förstå.

Nyheterna har ett globalt perspektiv och fokuserar mer på världen än det lokala. Vilket ger sidan läsare i alla länder.

Texten till länkarna beskriver tydligt vad du kommer till

En artikel får en längre länktext medan relaterade artiklar, tidigare publicerade eller inte lika aktuella får en kortare länk.

Det här är en webbplatsen som ger ett lugnt och strukturerat intryck.  En sida värd att återvända till.

Mer om BBC NEWS:

Annonser

One thought on “En snygg och strukturerad webbplats

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja.
    Mellanrubriker: Ja.

    Kontrollpunkt, målgruppsanalys:
    Du skriver att ”BBC inte kan eller bör vända sig mot en speciell målgrupp”. Men! Jämför med exempelvis:
    http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/
    och jämför målgrupperna angående utbildning, samhällsklass, bostadsort, kön, inkomst, etc.

    Kommentar:
    En bra analys i övrigt!

    Betyg: G

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s