Genom att kommunicera via sociala medier kan Högskola och universitet underlätta för studenterna och sig själva

Sociala medier

Utbildningssäten kan jämföras med företag. De måste arbeta för att få kunder – studenter. Utan studenter överlever de inte. Det räcker inte att bara ha en bra produkt (utbildning) om ingen känner till att den finns eller att det pratas om den. Därför borde kommunikationen med studenterna börja redan i sociala medier.

Jag tror att många företag som inte socialiserar digitalt missar att allt och alla finns online även om de inte har ett eget engagemang. Oavsett om företag har närvaro på exempelvis Facebook eller Twitter så diskuterar folk varumärket. Finns företaget inte där, sker det utanför dess kontroll.

Nästan alla högskolor och universitet finns på facebook.
Men det utnyttjas inte som det skulle kunna. Det som läggs ut där är oftast en envägskommunikation. Sociala medier skapar en möjlighet att inte bara hitta sina kunder utan även vara tillgängliga och för att kommunicera direkt. Bland annat banker och försäkringskassan använder facebook för att låta sina kunder ställa frågor och få snabba svar. Även SJ kommunicerar på ett otroligt snyggt och bra sätt genom twitter där de hjälper kunder med både frågor om biljetter och problem i trafiken.

Kommunikationen med studenterna sker först när de är på plats
Först när studenten är på plats i sin kurs börjar man kommunicera. Men då inte i sociala medier utan på lärplattformarna. Som ett slutet sällskap. Den student som kommer in sent, som reserv eller annan anledning, missar oftast mycket information. Information som de kunde ha fått om den fanns i ett allmänt forum så som facebook. Lärplattformarna har forum med möjlighet för studenterna att ställa frågor men det utnyttjas dåligt. Kanske för att man bara loggar in någon gång i veckan, kanske för att det känns ovant att använda. I ett forum som facebook kan man känna sig mer ”hemma” och ett användande blir mer naturligt. Det är också ett forum där den som bara är intresserad kan söka sig till gruppen vilket kan leda till att man lockar fler kunder/studenter.

Det är lätt att skapa en grupp eller sida för ämnet där den som vill kan delta. Det finns både lärare och studenter som inte vill lägga till varandra som vänner. I en grupp eller på en sida väljer man själv att delta. Det finns också en fördel i att studenten finns kvar i gruppen även efter att studierna avslutats. Då finns de kvar som en viktig resurs dels genom att kunna dela med sig av erfarenheter till nya studenter, dels genom att de blir en viktig del i ett nätverk och dels för att skolan inte tappar kontakten med sina Alumner. Det är dags för de högre utbildningarna att våga se sociala medier som en resurs för kommunikation med studenterna och i lärandet och som ett komplement till de stela lärplattformarna. Dags för lektorer, professorer och adjunter att våga vara där deras studenter finns.

trying-is-the-first-step-to-failure-homer-simpson

Några artiklar om sociala medier, nyttan och onyttan av dessa:

Annonser

One thought on “Genom att kommunicera via sociala medier kan Högskola och universitet underlätta för studenterna och sig själva

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja.
    Mellanrubriker: Ja.

    Kommentar:
    Väl skrivet, och kloka punkter som även jag kan ta med mig. 🙂 Vad som kan bli ännu bättre är tydligheten, tänk igenom ett varv till och gå ännu mer rakt på sak. Men som sagt, mycket bra jobbat!

    Betyg: VG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s