Min vän föll för kniven som var menad för mig

Evert Taube

Evert Taube född i Göteborg. Svensk författare, kompositör, trubadur, lutspelare och konstnär. Han var även argentinsk medborgare.

Vi sitter på en av bänkarna i hamnen i Göteborg, Evert och jag, när han säger att han ska berättar om en av sina resor till Argentina. Hans ögon blir tårögda men han tar ett djupt andetag och börjar.

På en av mina resor till Argentina träffade jag Ernst Georg Johansson. Tillsammans festade vi många nätter på en tvivelaktig krog i Buenos Aires. Så småningom drog vi ut över pampas till en liten stad där han tragisk nog blev dödad på grund av en svartsjuk man som utmanat mig i duell.

Buenos Aires
Jag tog båten över Atlanten. Från River Plate går den gula strömmen ut och där vid flodens södra strand såg vi staden Buenos Aires. Kajerna där är byggda av sten som liknar dem vi har i Bohuslän. Dofterna från mat, människor och feberträd blandas i den varma vinden från Pampas. Det gav mig ett oförglömligt intryck.

I närheten av hamnen låg krogen Ultra Mar. Både krogvärden och kyparen hade kriminell bakgrund men det var billigt och det fanns allt från argentinskt Mendoza vin till äkta fransk Bordeaux. Det var där jag lärde känna Ernst Georg Johansson, en timmerman från Uddevalla. Han hade blivit kvarglömd och arbetade som stallknekt på hästkapplöpningsbanan. På krogen spenderade vi många timmar med att dricka, röka och spela både kort och tärning.

Vi drog ut på Pampas
Men så blev Johansson uppsagd och pengarna tog slut. Han föreslog då att vi skulle ge oss iväg ut på Pampas. Sagt och gjort, vi drack ur våra glas och lämnade kvarteret och krogen Ultra Mar. På häst tog vi oss till Estáncian La Posta och redan efter fem dagar fick vi jobb som cowboys.

Utmanad i duell
Det fanns en kammarjungfru där som jag blev väldigt förtjust i och en dag bjöd hon in mig på sitt rum. Jag spelade mandolin och vi hade en mycket trevlig kväll tillsamman. Men det var inte så bra för en man som hette Gonzales blev svartsjuk och utmanade mig på duell. Han tog fram sin dolk hade just rispat min högra hand då min vän Georg Johansson försökte gå emellan. Men det gick så illa att kniven gick rakt in i hjärtat på honom.

De som hade bevittnat det hela försvann fort och kvar satt jag ensam vid min kamrat när han drog sina sista andetag. Jag frågade honom om det fanns något jag skulle hälsa hans familj där hemma i Sverige men det ville han inte. Istället sa han till mig att jag skulle ta hans häst, de pengar som fanns kvar och rida till Buenos Aires. ”Gå in på krogen Ultra Mar” sa han ”och drick en skål för mig.”

Mer om Argentina och Taube:

Dryckeskunskap:

One thought on “Min vän föll för kniven som var menad för mig

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja
    Mellanrubriker: Ja

    Kommentar:
    Väl skrivet, men tänk på att du inte behöver följa textens kronologi. Upp istället i topp med det som lockar in läsaren, och här har ju en svensk medborgare blivit knivmördad i Argentina. I duell! Du har ju med detta i dina för övrigt mycket vackra rubrik. Pang på röbetan i dina texter, alltid. I övrigt bra.

    Betyg: G

Kommentera

